Stud071

Stud071 logoVan eind december 2012 tot eind december 2014 presenteerde ik samen met een aantal radiocollega’s Stud071. Iedere maandag tussen 19.00u en 21.00u brachten we het laatste nieuws uit het Leidsche studentenleven met live-interviews en nieuwsupdates. In de loop van de tijd ben ik uitgegroeid tot anchor van het programma.

We besteedden aandacht aan van alles en nog wat. Wetenschap, verkiezingen, politiek, bijzondere projecten of promoties, lezingen, fora, symposia, congressen – er kwam heel wat voorbij.

Het leidde allemaal tot veel gave interviews, nieuwe inzichten en uiteraard een stroom aan al dan niet zelf gegenereerd nieuws dat gedeeld werd via SoundCloud, Twitter, Facebook en – als het groot genoeg was – de website van Sleutelstad.

Mix van nieuws en PR

Soms vervallen we onder de noemer “jouw nieuws is ons item” in (bijna) schaamteloos pluggen. De warme banden met Stukafest en de EL CID-week en andere organisaties en personen zijn er niet voor niets. In ruil voor nieuws, een goed verhaal of een primeur leveren we het totaalpakket: zendtijd op de radio, interview op SoundCloud én een artikel op de website van Sleutelstad. Soms ontstaat er bij die nazorg echter een mix van een nieuwsbericht en verkapte PR. Want alle linkjes worden ook netjes gedeeld op Facebook en Twitter. Met de juiste mention of hashtag kan daar nog een stroom retweets bij komen. Welkom, free publicity!

Daar maakten veel lokale politieke partijen dankbaar gebruik van. Ze vaardigden maar al te graag studentkandidaten af voor onze GR2014-reeks. Bij de ontwikkelingen rondom de bouw van de Leidse Schans speelde – vanwege de heersende kamernood onder studenten – een stukje eigenbelang voor ons publiek mee. Andere voorbeelden zijn artikelen over het Humanities Career Event 2013, de vijfde Pecha Kucha Night en de MOOC’s (Massive Open Online Courses) van de Universiteit Leiden.

Ruimte voor knipoog

Er is ook ruimte om aandacht te geven aan wat meer ontspannen of lollige items. In het prille begin kwamen we met de redactie op het idee de gedichten van de Facebook-pagina “Gespot: UB” voor te lezen, als Candelight-poging met een knipoog.

Reportages

Op reportage gaan hoort ook bij radiomaken. Met een audiorecorder, microfoon en notitieblok in de tas ga ik of een van mijn collega’s dan verslag doen van een evenement. Een extra bonus is als het verzamelde materiaal wordt gedeeld en overgenomen. Zo is mijn reportage van de Open Dag van de Universiteit Leiden (eind januari 2013) opgenomen op de pagina waar de Universiteit zelf verslag deed. Win-win, vind ik. En een stil compliment vanuit de Universiteit dat ze tevreden zijn over de samenwerking. Wij hebben een goed beluisterde reportage, zij houden er een verslag aan de Open Dag aan over.

Luisterhit

Hetzelfde geldt voor een interview met een van de bedenkers van ‘Je bent een Koning’. Het Utrechtse duo Allard&Huib werd overladen met media aandacht rondom 30 april 2013 en de ophef rondom het Koningslied. Het was puur toeval dat Allard tijd voor ons wist te maken. Nadat het interview gedeeld was via SoundCloud, kreeg ik een telefoontje van een redacteur van Dichtbij Utrecht. Of het item mocht worden ingesloten bij een artikel over het duo. Dat liet ik me geen twee keer zeggen. Het is tot dusver het meest beluisterde interview dat ik heb gedaan. Met dank aan Allard&Huib, want veel mensen zullen geen idee hebben wie de deejay is die met Allard spreekt.

De eer voor het best beluisterde interview uit Leiden e.o. gaat naar LSV Minerva. In verband met het 40e Lustrum – oftewel de 200e verjaardag – pakt de vereniging grootsch uit onder het thema ‘Paradox’.

Portfolio

Al deze interviews, artikelen, tweets, Facebookposts en SoundCloudfragmenten helpen natuurlijk ook aan het opbouwen van mijn portfolio. In dit geval laat ik zien dat de journalistieke vaardigheden die ik zeg te hebben, ook daadwerkelijk in de praktijk breng.

twitterfacebooksoundcloudE-mail3