Q&A: Xander over Digital Marketing Live!

Op 20 en 21 maart was er de tweede editie van Digital Marketing Live!, een event over online marketing, – advertising en interactive media. Het congres werd georganiseerd door Emerce. Aan de hand van doorlopende sessies, happenings, paneldiscussies, workshops en round tables werden kennis, tactieken en best practices uitgewisseld en nieuwe contacten gelegd. Namens Merge Media verzorgde Xander een presentatie tijdens de sessie, en ging hij bij de round tables interactief in gesprek met mededeelnemers over het verhaal van Merge Media.

Waarom heb je deelgenomen aan het congres?

“Ik ging namens Merge Media naar het congres om onze visie te delen. Wij geloven dat deze tijd vraagt om een andere manier van kijken naar marketingcommunicatie. De wereld en de economie veranderd. We gaan van mij naar wij, van een meconomy naar een weconomy. Die ontwikkeling is onder andere gesignaleerd door Jelle Brandsma van Unilever en de Radboud Universiteit Nijmegen. Het is dus echt aan de gang.”

Waar speelt Merge Media precies op in?

“De economie is aan het veranderen, waarbij het steeds meer draait om ‘wij’. Het gaat om gemeenschappelijke waardes, om ketens, om wij. Wij geloven daarbij in verbinden en delen. Het is belangrijk om relaties te leggen en daarbinnen dingen met elkaar te delen. Op die manier kun je met een kleinere organisatie meer bereiken.”

Je hebt een presentatie gegeven bij de sessies. Wat heb je daar precies verteld?

“In de sessie heb ik het weconomy-verhaal uitgelegd, aan de hand van een presentatie. Daarin gaf ik ook enkele voorbeelden van cases (van ABN AMROGroene Hart en Cordaid Memisa). Ook legde ik uit: Hoe doe je dat dan? Hoe kun je marketingcommunicatie vormgeven vanuit een ‘wij’ gedachte, een relationele gedachte, op basis van verbinden en delen? Hoe werkt dat, hoe levert het resultaat op?”

Hoe onderbouw je die visie?

“Dat wordt ondersteund door een viertal dingen. Als eerste: mensen willen het, dat zie je aan heel veel ontwikkelingen. Mensen willen onderling verbonden zijn met elkaar. Je merkt dat het wij-gevoel belangrijker wordt. Cohesie, zingeving, kwaliteit, zijn allemaal dingen die belangrijk worden. Het tweede punt is, het kan ook. Relaties zijn heel zichtbaar. Met Facebook, Google+, Twitter en bloggers zijn we vrienden, fans en volgers van elkaar geworden. En het is ook noodzakelijk, want er moet meer voor minder geld. En als laatste, het levert resultaat op. Als je interne en externe betrokkenheid realiseert, verbetert je eindresultaat. Klanttevredenheid wordt beter, personeelsverloop wordt lager, en zo zijn er nog meer voorbeelden.”

Naast de presentatie heb je ook deelgenomen aan de round tables. Wat stond daar centraal?

“In de round tabels zijn we interactief de diepte in gegaan  en hebben we een aantal van die sessies gedaan. Aan de hand van een voorbeeld hebben we samen de stappen doorlopen. Daarmee lever je het bewijs dat de stappen werken, dat wij-redeneren waardevol is in deze tijd. Door dat we dat samen zijn gaan doen, die stappen doorlopen, hebben de deelnemers nieuw inzicht gekregen in hoe ze hun marketingcommunicatie kunnen vormgeven. Dat werd goed ontvangen. Dat was heel leuk.”

Is er een bepaalde kern?

“Cruciaal in die vier stappen is het netwerk. Het vinden van gemeenschappelijke waarden, een common ground. En zoeken naar gemeenschappelijke belangen. Je toetst als het ware welke waarden belangrijk zijn of welke common grounds kansrijk zijn voor je marketingcommunicatie. Op basis daarvan ontwikkel je een marketingprogramma met strategie, concept, enzovoorts.”

Hoe werd het verhaal van Merge Media ontvangen?

“Dat ging goed. Mensen hebben ademloos geluisterd. Tijdens de round table werden veel vragen gesteld. Het ging veel meer over hun bedrijf. Over hoe ze hun marketingcommunicatie moeten aanpakken. Dat is ook precies wat je wilt: Herkenning van het verhaal. Dan krijg ik ook de bevestiging dat de boodschap klopt. Dat die waarde toevoegt, dat het waardevol kan zijn.”

Een congres is een ideaal moment om ideeën en kennis uit te wisselen. Heb je veel inspiratie opgedaan?

“Ik heb veel inspiratie opgedaan. Ik heb veel geleerd, veel gezien, veel kansen voor deze manier van werken. Om samen meer waarde, en zo meerwaarde, te creëren.”

Heb je ook mensen kunnen inspireren?

“Dat idee heb ik wel. Een aantal mensen heeft dat ook letterlijk tegen mij gezegd. Door ze te laten delen in ons geloof van een nieuwe aanpak, biedt je mensen ook inspiratie. Je helpt organisaties in het verbeteren van hun marketingcommunicatie. Dat is wat je doet, er is niks mooiers dan dat als het aanslaat. Daar word ik blij van.”

Merk je dat ze er mee aan de slag willen?

“Ja. Ik heb in ieder geval enkele vervolgafspraken gemaakt. Om die nieuwe relatie te verdiepen. Om een common ground te vinden en om te kijken waar we (mogelijk) samen kunnen werken.”

De oorspronkelijke tekst is van 27 maart 2013 en gepost op Merge Media.