Actueel: Het beste van 1 april

Op Tweede Paasdag heeft elk gezin of elke familie wel zo haar gewoonten, gebruiken en tradities. Bijvoorbeeld een Paasbrunch, eitjes zoeken bij opa en oma of een bezoek aan de meubelboulevard of pretpark. Afgelopen maandag moest iedereen wel extra op zijn hoede zijn, want naast Tweede Paasdag was het ook nog eens 1 april. Een dag die – ook traditiegetrouw – in het teken staat van geintjes, grappen en grollen. Een mooi moment voor bedrijven om hun creatieve en humorvolle visitekaartje af te geven!

Een goed geslaagde grap is namelijk goud waard. Het doel is om het onware nieuws aandacht te laten creëren, het te laten rondzingen in de hoop dat mensen er over praten, om dan met een beetje gevoel voor timing op het moment supreme te laten blijken dat je mensen bij de neus hebt genomen.

Lijstjes

Omdat het op internet en social media nogal hard kan gaan met trending onderwerpen, werd er gedurende de dag zelf al de balans opgemaakt. Wie flink creatief is bezig geweest en daarmee op overtuigende wijze een grap heeft weten te brengen komt dan op diverse lijstjes onder de kop ‘geslaagde grappen’.

Wie het iets minder goed doet, krijgt vanzelf de wind van voren. Want een minder geslaagde grap kan ook tegen je werken. Het beste wat je dan als bedrijf kan overkomen is dat over je grap wordt heengekeken, of dat anderen het lijstje met ‘minder geslaagde grappen’ halen. Dat is nog lang niet zo erg als de plank volledig mis slaan. Dan kun je tegenwoordig genadeloos en regelrecht naar de social media slachtbank worden geleidt.

Mooie pranks

Om het positief te houden, een klein overzicht van goede, creatieve of inspirerende 1 april grappen.

De beste 1 april grap in Nederland was waarschijnlijk de hoax rond het nieuwe journalistieke platform de Correspondent. Twitteraar @douchegordijn registreerde een .org domein, kopieerde de website en publiceerde vervolgens een bericht dat het platform voor kwalitatieve journalistiek een grap was. Dit ging zó zijn eigen leven leiden, dat oprichter Rob Wijnberg via Twitter moest verklaren dat de Correspondent zelf geen grap was, maar dat iemand wel een heel goed geintje had opgetuigd om het wel zo te laten lijken.

Correspondent grap
Source: NRC.nl

“It takes two to tango.” Dat moeten in ieder geval de Rotterdam School of Management  (RSM) en Business School Nyenrode hebben gedacht bij het bedenken van hun 1 april sensatie. RSM zou namelijk €8,1 miljoen betalen voor de overname van Nyenrode. Het gemeenschappelijke persbericht stond natuurlijk vol met de gebruikelijke ronkende teksten over integratie, behoud van personeel en de prestaties van beide onderwijsinstituten.

Al sinds 2000 moet je op je hoede zijn voor het nieuws wat rond 1 april naar buiten wordt gebracht door Google. Hoewel creatief, zullen weinigen echt heil hebben gezien in de nieuwe dienst Google Nose, die het mogelijk maakt om  geuren waar te nemen bij een bericht. Wel gaaf  is Treasure Mode in Google Maps, gebaseerd op een piratenmap ‘die was gevonden bij het in kaart brengen van de wereldzeeën’.

Het Virgin van explorer Richard Branson laat zich graag voorstaan op innovatie en het verleggen van grenzen. In het geheim had het bedrijf daarom gewerkt aan een revolutie in de luchtvaartindustrie: Een vliegtuig met glazen bodem. Een grensverleggend idee, en een geslaagde 1 april grap waar Branson himself maar al te graag medewerking aan verleende. Hij gaf in een verklaring aan enorm trots te zijn op deze nieuwe doorbraak en zei uit te kijken naar de eerste vlucht.

Sommige lolligheden lijken té echt om onwaar te zijn. Dat hebben ze bij ThinkGeek goed begrepen, beweerd althans CNet. De gadgetfirma komt met allerlei (gephotoshopte) producten die sommige mensen toch eigenlijk wel zouden willen hebben. Zoals de ‘Eye of Sauron’ bureaulamp of de Bane-masker walkietalkies (met stemvervormer!). Er gloort hoop: sommige ideeën zijn uiteindelijk echt op de markt gebracht. Geen betere testpool dan een April Fool!

Als het om een kolderieke kwinkslag gaat, kan Bryan Singer in ieder geval met een brede glimlach terugkijken op afgelopen maandag. De regisseur van de aankomende X-men film ‘Days of Future Past kondigde namelijk via Twitter aan dat Lady Gaga was gestrikt voor een rol in de film, als mutant Dazzler. Het blad Variety nam het bericht over. Toen de grap bekend werd, kwam er een rectificatie waarin het blad toegaf in de grap te zijn gestonken. Ergens toch heel begrijpelijk, want Singer had al een keer aangekondigd dat officiële rolbevestigingen op zijn Twitter wereldkundig zouden worden gemaakt.

Singer-tweet-Gaga

Sommige bedrijven laten zich ook van een andere kant zien op 1 april. Want als een geintje dan toch de wereld over gaat, kan het net zo goed gebruikt worden om een boodschap onder de aandacht te brengen. Samsung kwam bijvoorbeeld met de Eco Tree, een ‘ecologische luchtreiniger die werkt op zonlicht en CO2 omzet in zuurstof’. In het bericht worden diverse voordelen van de boom opgesomd.

Ook in Nederland was er een bedrijf dat met een 1 april grap aandacht wist te geven aan een bepaald probleem. Stichting Dedicon, dat blinden en slechtzienden voorziet van alternatieve leesvormen, kwam met nieuws over chocoladeletters in braille.

Soms kun je je ook in een geintje verslikken. Een agent verspreidde een bericht waarin stond dat de A2 tussen Amsterdam en Utrecht op maandag zou worden afgesloten voor het Britse autoprogramma Top Gear. Ze zouden op de snelweg het wereldsnelheidsrecord op de openbare (431 km/h) willen verbeteren met testpiloot The Stig. Het bericht zorgde voor verwarring, wat volgens de landelijke politiedienst niet de bedoeling was. ‘Het was een individuele actie van een collega die niet heeft nagedacht over de mogelijke consequenties’, aldus een woordvoerder.

Op internet zijn nog veel meer lijstjes en overzichten te vinden met creatieve, inspirerende en bijna opzettelijk serieus bedoelde schertsen, streken en gekkigheden.

Wie weet wat ons volgend jaar te wachten staat. Maar, zoals elk jaar: we zijn er op voorbereid. Je moet er alleen even bij stilstaan.

De oorspronkelijke tekst is van 2 april 2013 en gepost op Merge Media.