Q&A: Ralph Wisbrun over Wereldland Nederland

Nederlanders zijn (redelijk) blij met hun leven. We zien onze toekomst positief tegemoet. Maar over de samenleving in het algemeen staat de barometer al geruime tijd op slecht weer. Er is weinig vertrouwen in de regering en onze economie staat al een tijdje in recessie modus.

Stichting Wereldland Nederland vindt dat er juist veel reden is voor optimisme. Ralph Wisbrun, lid van de Raad van Toezicht van de stichting: “We kijken teveel naar de dingen die niet goed gaan, naar het half lege glas. Laten we naar het half volle glas kijken.” Tijd voor een nadere kennismaking met de positieve insteek van de stichting.

Hoe is de stichting Wereldland Nederland ontstaan?

“Het idee is ontstaan uit een gesprek tussen Jan-Christiaan Koenders en mijzelf. Er gaat veel in Nederland goed. Toch wordt er erg veel gemopperd. De vraag kwam op of we daar iets aan iets zouden kunnen doen.”

Wat is de missie van Wereldland Nederland?

“We willen Nederlanders weer een beetje plezier geven in hun eigen land. We kijken teveel naar de dingen die niet goed gaan, naar het half lege glas. Laten we naar het half volle glas kijken.”

Onder de partners zijn erg veel Nederlandse A-merken te vinden. Zijn die actief benaderd, of hebben ze zichzelf aangemeld om de stichting te steunen? Wat is hun rol?

“We zijn gestart met  een aantal bij ons bekende bedrijven. Daarna hebben we iedereen gevraagd een concurrent uit te nodigen. Inmiddels zitten we op meer dan honderd partners.  Er zijn drie typen partners: partners die mediaruimte ter beschikking stellen, partners die werk leveren en partners die doneren om de productiekosten te dekken.”

Het eerste initiatief was ‘De beste verkoper van Nederland’. Waarom zijn jullie dit initiatief gestart? Wat was het doel?

“We hebben gekeken naar wat ons Nederlanders bindt behalve het Koningshuis, schaatsen en het Nederlands Elftal (als ze winnen tenminste….). We kwamen uit op onze handelsgeest. Klaarblijkelijk kunnen we goed verkopen. Behalve dit land aan elkaar. Vandaar onze zoektocht naar de beste verkoper van Nederland. Wie verkoopt ons land het best aan de rest van de Nederlanders? We proberen op deze manier elkaar te overtuigen van de goede kanten van Nederland.”


De campagne loopt van 14 mei tot en met 26 juni. Wat was de opzet van de campagne? Hoe werd‘De beste verkoper van Nederland’ onder de aandacht gebracht? Welke middelen zijn ingezet?

“We hebben een totaal van vijf miljoen euro aan mediawaarde gedoneerd gekregen. De campagne is te zien en te horen op tv, radio, print, zoals magazines en dagbladen, online, abri’s en masten. Maar natuurlijk zijn we ook aanwezig op TwitterFacebook en diverse blogs. En het hart van de campagne is www.debesteverkopervan.nl

Hoe kunnen mensen meedoen, en wat is er te winnen? Hebben jullie veel reacties gehad?

“Door een filmpje te uploaden op http://www.debesteverkopervan.nl, van maximaal een minuut. Iedere week hebben we twee winnaars: een publieks- en een jurywinnaar. Er zijn veel prijzen te winnen. Van een luchtballonvaart, hotelovernachtingen, een maand cabrio rijden tot de hoofdprijs: een strandhuisje aan de Nederlandse kust. De reacties zijn overweldigend. Er melden zich veel nieuwe partners aan. We krijgen veel aandacht op allerlei media en er worden erg leuke filmpjes ingezonden!”

Er zijn ook een aantal bekende Nederlanders die hun verkoopverhaal over Nederland deelden. Was dat ter ondersteuning van de campagne, of hebben ze zich zelf aangemeld?

“Allebei, eigenlijk. We hadden de contacten maar in de wereld van media gaat dit soort nieuws erg snel. Zo zijn er ook BN-ers geweest die ervan gehoord hadden en uit zichzelf mee wilden doen.”

Komen er in de toekomst nog meer campagnes om Nederland als wereldland onder de aandacht te brengen? Zo ja, wat voor initiatieven kunnen we verwachten?

“We gaan eerst deze campagne afsluiten en een 1-meting doen. We zijn erg benieuwd naar de resultaten. Dan kijken we naar de toekomst. Wat ging er goed? Wat kan beter? Hoe gaan we door? In het najaar komen we met een plan voor het vervolg.”

Hoe wordt bij een volgende campagne geprobeerd om kwalitatieve betrokkenheid te creëren?

“We blijven met huidige en potentiële partners in gesprek gaan. Proberen de groep die aangesloten is breder te maken. Om zo met zijn allen maatschappelijke en economische onderwerpen te bespreken en te kijken waar we nog meer ons positieve licht op kunnen laten schijnen. Want Nederland is een wereldland. We moeten het alleen weer even horen.”

Op de website kun je onder andere zien wie er in het team achter stichting Wereldland Nederland zitten. Heb je naar aanleiding van dit interview nog vragen? Neem dan contact op met de persafdeling.

De oorspronkelijke tekst is van 24 juni 2013 en gepost op Merge Media.