Actueel: Google Glass

Google presenteerde vorig jaar een nieuw paradepaardje van technologische vooruitgang: Google Glass. Een bril die met een heads up display een extra laag toevoegt aan jouw blik op de wereld. Iets weten over de omgeving waarin je bent? Met de juiste vraag wordt het geprojecteerd op het scherm van de bril. Scheelt weer rommelen met de Layar-app op je smartphone. Berichten bekijken en beantwoorden, het laatste nieuws of weerbericht lezen of een route naar een bepaalde locatie, Google Glass laat het je doen of zien. Delen wordt nog simpeler. Snel een foto of video maken en dit, via een simpel commando aan de bril, delen met je sociale netwerk. Beeldbellen kan een nog intensere belevenis worden, omdat je iemand mee kan laten kijken door jouw ogen.

Project Glass van Google, ontwikkeld in het Google X Lab, is in feite een draagbare computer met een draadloze verbinding, camera en GPS-chip. Veel commando’s gaan via spraakbesturing, maar er zit ook een touch-knop aan de zijkant. Daarmee kun je door je adresboek, agenda of sociale netwerken bladeren. Sergey Brin, mede-oprichter van Google, gaf een preview van het apparaat aan de Wall Street Journal.

Het gebruik van de bril bevindt zich, na twee jaar ontwikkelen in Google X lab, nu in de testfase. Google nodigde ontwikkelaars en enthousiaste very early adopters om zich aan te melden en als Glass Explorers het apparaat zelf te ervaren. Deze praktijktest geeft weer goede input over hoe Glass kan worden verbeterd.

Privacy

Net als bij andere grensverleggende technologie kan Glass op flinke kritiek rekenen. Het meest gehoorde argument is dat de permanente camera op het apparaat een behoorlijke inbreuk is op onze privacy. Stop the Cyborgs waarschuwt dat we een wereld creëren waarin privacy niet meer mogelijk is. De beweging heeft al een heel manifest tegen de augmented reality bril opgesteld. Andrew Keen, publicist van enkele kritische boeken over digitale ontwikkelingen, sprak zich fel uit tegen het gebruik van een ‘alom aanwezig oog’ van Google in ons persoonlijke leven. We worden volgens hem allemaal een beveiligingscamera. Het Nederlandse Frankwatching kwam al met ideeën voor een Glass-etiquette. De Five Point Café in Seattle loopt helemaal voorop: de kroeg heeft al een Glass-verbod ingesteld.

De nay-sayers vinden het al vervelend dat een commerciële partij als Google al onze gegevens en voorkeuren bewaard. Met Glass krijgt de technologiereus nóg meer informatie over ons, ons leven, wat ons bezig houdt, wat onze interesses zijn, wat we doen, waar we zijn, met wie we zijn enzovoorts. Een walhalla voor adverteerders, die zo gericht reclame kunnen maken op basis van onze voorkeuren.

GlassBan

Pot verwijt de ketel

De komst van Glass brengt diverse overheden in een spagaat. Aan de ene kant telt de bescherming van de privacy van burgers zwaar, aan de andere kant wil men innovatie ook niet in de weg staan door bepaalde technologische ontwikkelingen kapot te reguleren.

Het is ironisch dat juist de Europese Unie en ook de Verenigde Staten vraagtekens zetten bij het privacy beleid van Google. Dankzij wetgeving als de Patriot-act mogen in de VS bepaalde gegevens, al dan niet zonder aankondiging, opgeslagen en gecontroleerd worden. Binnen de EU kunnen telecommunicatiegegevens tot twee jaar (of langer) bewaard worden voor de bestrijding van criminaliteit en terrorisme.

Het pot-verwijt-de-ketel gehalte wordt nog groter als je bedenkt dat de Big Data van Google in dienst gesteld kan worden voor het verbeteren van de veiligheid. Dankzij de Big Brother-feed van gewone mensen kan door de autoriteiten worden nagegaan wie, waar op welk moment was. Een ongeluk, overval of aanslag kan van diverse vantage points bekeken worden.

De claim dat het beheer van gegevens door een commerciële partij als Google verkeerd zou zijn, houdt niet lang stand als je er andere gegevens naast legt. Onze smartphones zijn al een groot Big Data verzamelpunt. Glass voegt daar weinig nieuws aan toe. Behalve dat het qua foto’s en video’s maken minder opvalt dan het omhoog houden van je mobieltje.

Bovendien blijkt uit onderzoek van Sargasso en het ANP dat we alleen al in Nederland in de gaten worden gehouden door (meer dan) 200.000 beveiligingscamera’s. Bij het merendeel kijken vooral bedrijven mee – en niet de overheid.

Al deze vragen, al deze bezwaren. Puur en alleen omdat Google een nieuwe gadget heeft ontwikkeld die nog in de eerste soft introduction testfase zit. Gezien de huidige aanschafprijs van $1500,- zal het ook nog wel even duren voordat we allemaal zijn veranderd in een spionerende zoekmachine. Zeker nu een bredere introductie van Glass wordt opgeschoven naar medio 2014. “Het is zo nieuw, dat we het wat voorzichtiger willen brengen”, aldus CEO Eric Schmidt in een interview. We hebben dus nog even de tijd om na te denken hoe we om kunnen gaan met innovaties als Google Glass.

De oorspronkelijke tekst is van 15 mei 2013 en gepost op Merge Media.