Case: ‘Je beste vondst’

De Koninklijke Bibliotheek heeft de grootste (digitale) collectie van Nederland. De boeken, kranten, tijdschriften en publicaties bieden een schat aan informatie op het gebied van geschiedenis, cultuur en samenleving. De KB wilde dit onder de aandacht brengen door en voor(?) historici en amateurhistorici. Wij ontwikkelden een complete campagne om deze doelgroep te bereiken en te vertellen over de mogelijkheden die de KB aan hen kan bieden.

De collectie van de Koninklijke Bibliotheek kan historici namelijk helpen om ontdekkingen uit lokale archieven naast andere bronnen te leggen. Zo kan een vondst in een bepaalde context worden geplaatst en op waarde worden geschat. Om de mogelijkheden die de KB biedt onder de aandacht te brengen, werd bedacht om een aantal amateurhistorici te laten vertellen over hun beste vondst tot nu toe.

KBsite1

Om die verhalen te vinden, zijn leden van verschillende Historische Verenigingen in Nederland benaderd. Uiteindelijk zijn er acht vondsten geselecteerd die op het speciaal ontwikkelde platform ‘Je beste vondst’ gepresenteerd worden. Op de door ons gemaakte website kunnen bezoekers de verschillende beste vondsten bekijken en op hun favoriet stemmen. De bijzondere onderzoeken zijn ook te delen via sociale media, om de omgeving en de achterban vanuit een historische vereniging bij de wedstrijd te betrekken. Het delen was ook een middel om mensen die interesse hebben in historische inhoud te verleiden om een kijkje te nemen op de website. Zo komen bezoekers niet alleen in aanraking met het idee achter ‘Je beste vondst’, maar ook met de diensten van de Koninklijke Bibliotheek.

De inhoud van de site bestaat voor een groot deel uit speciaal ontwikkelde video’s. In acht van deze filmpjes komen de onderzoekers aan het woord over hun vondst. In vier andere video’s staat de Koninklijke Bibliotheek centraal. Daarin wordt uitleg gegeven over wat voor tools de KB heeft om onderzoek te ondersteunen, en hoe deze zijn te gebruiken.

Naast het platform en de video’s ontwikkelden wij ook een doelgerichte advertentie campagne. Er is geanalyseerd welke blogs en websites relevant of interessant zijn voor amateurhistorici of mensen die interesse hebben in geschiedenis. Op basis daarvan werden banners geplaatst bij die relevante blogs en websites.

Resultaten

Er is een hoge mate van betrokkenheid gemeten. Veel bezoeken zijn relevant: bezoekers zijn lang op het platform aanwezig om de inhoud te bekijken. De interactie op de website is ook hoog. Veel bezoekers hebben op hun favoriete vondst gestemd en de video’s zijn vele malen bekeken, zowel via de website als YouTube. Verder is de waardering ook hoog: de campagne wordt zowel door de opdrachtgever als door de doelgroep ervaren als een zeer kwalitatieve campagne.

De oorspronkelijke tekst is van 13 februari 2013 en gepost op Merge Media.